You are here: Home / The IPN / Departments / Biology Education / Staff / Arnold, Julia
Arnold, Julia

Julia Arnold

Dr. rer. nat.

Contact

dpt. Biology Education
phone +49-(0)431-880-5698
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 105

Education

2015 PhD in Biology Education at Kassel University
2010 1st German State Examination for Upper Secondary level teaching in Biology and English at Justus-Liebig-University Gießen

Professional Activity

10/2015 - present Research scientist at the Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN), Department of Biology Education, Kiel
11/2014 - 09/2015 Research scientist Biology and Chemistry Education at RWTH Aachen University
08/2010 - 10/2014 Research scientist Biology Education at Kassel University
03/2010 - 12/2010 Teacher at the Agency for Teacher Training Hessen

Research Interests

Health Literacy
Sustainable actions
Inquiry-based learning
Scaffolding
Digital Media in education

Current Projects

Determinanten von Health Literacy
Ich sehe Was(ser) was du nicht siehst - Begleitforschung zum Ausstellungsprojekt: Virtuelles Wasser begreifen
Evaluation der Standards in den Naturwissenschaften in der Sekundarstufe I - Bildungsstandards unterrichten

Selected Publications

Arnold, J. (2015). Die Wirksamkeit von Lernunterstützungen beim Forschenden Lernen: Eine Interventionsstudie zur Förderung des Wissenschaftlichen Denkens in der gymnasialen Oberstufe. Berlin: Logos.
Arnold, J. C., Kremer, K., & Mayer, J. (2014). Understanding Students' Experiments—What kind of support do they need in inquiry tasks? International Journal of Science Education (IJSE), 36(16), 2719-2749. doi:10.1080/09500693.2014.930209
Völzke, K., Arnold, J., & Kremer, K. (2013). Schüler planen und beurteilen ein Experiment – Denken und Verstehen beim naturwissenschaftlichen Problemlösen. Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung (ZISU), 2(1), 58-86.
Arnold, J., & Kircher, S. (2014). Essen für das Erbgut. Unterricht Biologie, 38(400), 12-17.
Arnold, J., & Kremer, K. (2014). Forensische Methoden mit Haut und Haar. Unterrichtsreihe für das Sammelwerk RAAbits Biologie (81. Ergänzungslieferung, 37 Seiten). Stuttgart: Dr. Josef Raabe Verlag.
Arnold, J., Kremer, K., & Mayer, J. (2014). Schüler als Forscher – Experimentieren kompetenzorientiert unterrichten und beurteilen. Mathematisch und naturwissenschaftlicher Unterricht (MNU), 67(2), 83-91.
Schwarzer, S., Kremer, K., Heepe, L., Arnold, J., Gorb, S., & Parchmann, I. (2014). Wie Gecko & Co an die Decke gehen – Geheimnisse der Bionik als Kontext für einen fächerverbindenden Unterricht. Praxis der Naturwissenschaften – Chemie in der Schule, 63(2), 31-34.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon March 2016.pdf — PDF document, 88 KB (90145 bytes)