You are here: Home / The IPN / Departments / Biology Education / Staff / Arnold, Julia
Arnold, Julia

Julia Arnold

Dr. rer. nat.
Biology Education

Contact

phone +49-(0)431-880-5698
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 105

Education

2015 Doctorate in Biology Education, Kassel University
2010 First State Examination in Biology and English, Justus-Liebig-University Gießen
2005 - 2010 Studies in Biology and English (Teacher Education Program) at the Justus-Liebig-University Gießen

Professional Activity

since 2015 Research Scientist, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
2014 - 2015 Research Scientist, Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (RWTH) Aachen University
2011 - 2014 Research Scientist and Doctoral Candidate, Kassel University

Research Interests

Health Literacy
Sustainable actions
Inquiry-based learning
Scaffolding
Digital Media in education

Current Projects

Determinanten von Health Literacy: Knowledge, Motivation and Behaviour
ESNaS: Evaluation of the National Educational Standards for Natural Sciences at the Lower Secondary Level
Grasping the concept of virtual water: Concomitant research to the exhibition project

Selected Publications

Arnold, J. (2015). Die Wirksamkeit von Lernunterstützungen beim Forschenden Lernen: Eine Interventionsstudie zur Förderung des Wissenschaftlichen Denkens in der gymnasialen Oberstufe. Berlin: Logos.
Arnold, J. C., Kremer, K., & Mayer, J. (2014). Understanding Students' Experiments—What kind of support do they need in inquiry tasks? International Journal of Science Education (IJSE), 36(16), 2719-2749. doi:10.1080/09500693.2014.930209
Arnold, J., Kremer, K., & Mayer, J. (2016). Concept Cartoons als diskursiv-reflexive Szenarien zur Aktivierung des Methodenwissens beim Forschenden Lernen. Biologie Lehren und Lernen – Zeitschrift für Didaktik der Biologie, 1(20), 33-43, 10.4119/UNIBI/zdb-v1-i20-324.
Arnold, J., & Kremer, K. (2016). Die Farbe der Geckos: Eine Didaktische Rekonstruktion des evolutionsbiologischen Konzepts der Anpassung. Praxis der Naturwissenschaften - Biologie in der Schule, 65(2), 37-40.
Arnold, J., & Poersch, G. (2016). Zu schön, um gesund zu sein?: Schönheitsideale im fächerverbindenden Unterricht Geschichte und Biologie. Praxis der Naturwissenschaften - Biologie in der Schule, 65(5), 43-49.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon ARNOLD_Publist_01_03_2016.pdf — PDF document, 88 KB (90147 bytes)