You are here: Home / The IPN / Departments / Chemistry Education / Staff / Blankenburg, Janet S.
Blankenburg, Janet S.

Janet S. Blankenburg

Dr. rer. nat.

Contact

dpt. Chemistry Education
phone +49-(0)431-880-1247
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 242

Education

2012 - 2015 PhD in Chemistry Education at IPN, Kiel
2012 Second state examination: teacher´s training certificate
2010 - 2012 Referendariat at Gymnasium Adolfinum, Bückeburg
2010 First state examination: teacher´s training certificate
2005 - 2010 Study of Chemistry and English at Christian-Albrechts-Universität, Kiel

Professional Activity

since 2012 Research fellow at the department of Chemistry Education, IPN Kiel

Research Interests

Characterization and fostering of young talents in science
Bridging the gap between school and competitions
Interest and motivation

Current Projects

NaWigator in der IJSO
Development of Learning in Science (DoLiS)
Du Denkst Zukunft!
Effects of science competitions for students (WinnerS)

Selected Publications

Blankenburg, J. S., Höffler, T. N., & Parchmann, I. (2016). Fostering today what is needed tomorrow: Investigating students' interest in science. Science Education, 100(2), 364-391. doi:10.1002/sce.21204
Dierks, P. O., Höffler, T. N., Blankenburg, J. S., Peters, H., & Parchmann, I. (2016). Interest in science: A RIASEC-based analysis of students' interests. International Journal of Science Education. doi:10.1080/09500693.2016.1138337
Itzek-Greulich, H., Blankenburg, J. S. & Schwarzer, S. (2016). Möglichkeiten und Wirkungen von Schülerlaboren – Vor- und Nachbereitung als Verknüpfung von Schülerlaborbesuchen und Schulunterricht. LeLa magazin, 14, 5-7.
Blankenburg, J. S., Höffler, T. N., & Parchmann, I. (2015). Naturwissenschaftliche Wettbewerbe - Was kann junge Schülerinnen und Schüler zur Teilnahme motivieren? [Science competitions - What could motivate students to participate?] Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 21(1), 141-153. doi:10.1007/s40573-015-0031-y
Blankenburg, J. S., Höffler, T. N., & Parchmann, I. (2015). Design und Evaluation eines naturwissenschaftlichen Wettbewerbstages [Design and evaluation of a science competition day]. In S. Bernholt (Ed.), Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 (p. 76–78). Kiel: IPN.
Höffler, T. N., Blankenburg, J. S., & Parchmann, I. (2015). Schülerwettbewerbsteilnehmende - Charakteristika und Erfolgsfaktoren [Participants of school competitions - Characteristics and predictors for success]. In Bernholt, S. (Ed.): Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 (p. 64–66). Kiel: IPN.
Blankenburg, J. S., Wentorf, W., Peters, H., Parchmann, I. (2013). Brücken bauen zwischen Unterricht und Wettbewerben: Beispiele für die Verankerung von Wettbewerben an Schulen [Bridging the gap between school and competitions]. Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, 24, 34–42.
Blankenburg, J. S., & Wloka, K. (2013). Die Oxidation von primären Alkanolen zu Alkanalen - Ein Ansatz für eine materialorientierte, hypothesengeleitete Erarbeitung [The oxidation of primary alkanols to alkanals: A material- and hypothesis-oriented approach]. Praxis der Naturwissenschaften - Chemie in der Schule, 62(3), 35–39.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE