You are here: Home / The IPN / Departments / Chemistry Education / Staff / Ropohl, Mathias
Ropohl, Mathias

Mathias Ropohl

Prof. Dr. rer. nat.

Contact

dpt. Chemistry Education
phone +49-(0)431-880-3100
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 203

Education

2012 Second State Examination for Teaching in Secondary Schools (Stage II) in Chemistry and Geography, Seminar for Studies on Teacher Training Düsseldorf
2010 - 2012 Teacher Training at the Immanuel-Kant-Gymnasium, Heiligenhaus
2010 PhD in Chemistry, University of Duisburg-Essen
2007 - 2010 PhD Student, Department of Chemistry Education, University of Duisburg-Essen
2007 First State Examination for Teaching in Secondary Schools (Stage II) in Chemistry and Geography, University of Duisburg-Essen
2002 - 2007 Studies for Teaching at Secondary Schools (Stage II) in Chemistry and Geography, University of Duisburg-Essen

Professional Activity

since 2013 Assistant Professor, Department of Chemistry Education, Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN) at the University of Kiel
2012 - 2013 Teacher at the Immanuel-Kant-Gymnasium, Heiligenhaus

Research Interests

Formative and summative assessment of students‘ competencies in chemistry
Analysis of the use of media in science education
Professionalization of teacher candidates in the first and second phase of preservice teacher education

Current Projects

Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education (ASSIST-ME; European Union, FP7 Science in Society)
Teaching and Learning Mathematics and Science with Media (MiU; Joachim Herz Stiftung)

Selected Publications

Ropohl, M., Schönau, K. & Parchmann, I. (in print). Welche Wünsche und Erwartungen haben Lehrkräfte an aktuelle Forschung als Gegenstand von Fortbildungsveranstaltungen? Ergebnisse einer Befragung im Rahmen des Fortbildungsprogramms „Transfer Wissenschaft Schule“. Chemie Konkret.
Ropohl, M., Scheuermann, H. & Rönnebeck, S. (2015). Diagnostizieren und bewerten mit dem Forscherbogen – Formative Diagnose beim forschenden Lernen. Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie, 26, 5, S. 40-44.
Ropohl, M., Rönnebeck, S. & Scheuermann, H. (2015). Naturwissenschaftliche Erkenntnisgewinnung im Chemieunterricht. Das Konzept des forschenden Lernens. Praxis der Naturwissenschaften – Chemie in der Schule, 64, 6, S. 5-8.
Ropohl, M., Walpuski, M. & Sumfleth, E. (2015). Welches Aufgabenformat ist das richtige? – Empirischer Vergleich zweier Aufgabenformate zur standardbasierten Kompetenzmessung. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 21, S. 1-15. DOI 10.1007/s40573-014-0020-6.
Ropohl, M., Sumfleth, E. & Walpuski, M. (2014). Lehrpläne, Kerncurricula, Bildungspläne usw. – Gibt es eine Einheit in der Vielfalt inhaltlicher Vorgaben für das Fach Chemie? Chemie Konkret, 21,1, S. 7-14. DOI: 10.1002/ckon.201410213
Walpuski, M. & Ropohl, M. (2014). Statistische Verfahren für die Analyse des Einflusses von Aufgabenmerkmalen auf die Aufgabenschwierigkeit. In D. Krüger, I. Parchmann & H. Schecker (Hrsg.), Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung (S. 385-398). Heidelberg: Springer Spektrum. DOI: 10.1007/978-3-642-37827-0_30

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE