You are here: Home / The IPN / Departments / Chemistry Education / Staff / Schöps, Katrin
Schöps, Katrin

Katrin Schöps

Dr., Dipl.-Biol. PhD (Ecology)
Chemistry Education

Contact

phone +49-(0)431-880-5912
address Am Botanischen Garten 14f, 24118 Kiel

Education

1998 PhD in Ecology, Lincoln University, New Zealand in cooperation with the Department of Conservation
1992 Diplom (MSc) in Biology, Kiel University
1986 Completion of an apprenticeship as gardener

Professional Activity

2003 - present Researcher at the Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN) , Kiel
2000 - 2004 Consultant for the Ministry for the Environment (Schleswig Holstein), the Federal Agency for Nature Conservation the European Union and Greenpeace
2000 - 2001 Researcher at the Ecology Centre, Kiel University
1998 - 2000 Postdoctoral fellow at the "Metapopulation Research Group", University of Helsinki, Finland
1997 - 1998 Research Assistant at AgResearch Lincoln, New Zealand
1992 - 1994 Teaching Fellow at the Department of Zoology, Kiel University, Germany.
1991 Research Assistant at Landcare Research, New Zealand
1990 Research Assistant at the IIBC in Delémont, Switzerland (International Institute of Biological Control).

Research Interests

Science communication and students’ engagement with science
Inquiry-based learning
Educational impact of out-of-school learning opportunities (student labs)
Development of scientific competencies over the life span

Current Projects

Science Factory Kiel – the school lab at the Christian-Albrechts-Universität Kiel, head of the geo:lab
Expeditionary learning at the Baltic coast
• Using marine mammals for making science education and science careers attractive for young people (Horizon 2020 – EU Research and Innovation Programme)
PISA 2015

Selected Publications

Schiepe-Tiska, A., Rönnebeck, S., Heitmann, P., Schöps, K., Prenzel, M. & Nagy, G. (2016). Die Veränderung der naturwissenschaftlichen Kompetenz von der 9. zur 10. Klasse bei PISA und dem Ländervergleich unter Berücksichtigung von geschlechts- und schulartspezifischen Unterschieden sowie der Zusammensetzung der Schülerschaft. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (im Druck).
Schiepe-Tiska, A., Rönnebeck, S., Schöps, K., Neumann, K., Schmittner, S., Parchmann, I. & Prenzel, M. (2016). Naturwissenschaftliche Kompetenz bei PISA 2015: Ergebnisse des internationalen Vergleichs mit einem modifizierten Testansatz. Münster: Waxmann. (im Druck).
Wagner, H., Schöps, K., Hahn, I. Pietsch, M. & O. Köller (2014). Konzeptionelle Äquivalenz von Kompetenzmessungen in den Naturwissenschaften zwischen NEPS, IQB-Ländervergleich und PISA. Unterrichtswissenschaft 42 (4).
Hahn, I., Schöps, K., Rönnebeck, S.,Martensen, M., Hansen, S. Saß, S., Dalehefte, I.M. & Prenzel M. (2013). Assessing scientific literacy over the lifespan -A description of the NEPS science framework and the test development. Journal for Educational Research Online 5(2). 110-138.
Schöps, K., Hansen, S. & Knickmeier, K. (2013) Der Plastik Ozean. Unterricht Biologie - Leben & Meer, Heft 384.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon Vollständiges Publikationsverzeichnis Katrin Schöps.pdf — PDF document, 208 KB (213855 bytes)