You are here: Home / The IPN / Departments / Chemistry Education / Staff / Steffensky, Mirjam
Steffensky, Mirjam

Mirjam Steffensky

Prof. Dr. rer.nat, Diplom Chemikerin

Contact

dpt. Chemistry Education
phone +49-(0)431-880-3158
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 207

Education

1995 - 2000 PhD in Chemistry at the University of Hamburg (Isolation, Identification, and Synthesis of signal compounds from spiders)
1990 - 1995 Studies in Chemistry at the University of Hamburg and University of Newcastle u. Tyne, U.K.

Professional Activity

since 2010 Associate Professor of Chemistry Education - Early Science Education. Leibniz-Institute for Science and Mathematics Education at the Christian Albrechts University Kiel
2008 - 2010 Associate professor of “Early Science Education“ at the University of Münster
2002 - 2008 Assistant Professor for Chemistry Education at the Leuphana Universität Lüneburg
2000 - 2002 Editor, Wiley-VCH
1998 - 2000 Research Scientist at the Technical University of Braunschweig
1995 - 1998 Research Scientist at the University Hamburg

Research Interests

Science Teaching and Learning in Preschool and Primary School
Professional Competence of Preschool and Primary Teachers
Development of Science-specific Learning Environments in Preschool and Primary School

Current Projects

ViU: Early Science
Stufenübergreifendes Curriculum
EASI-science - Early Steps into Science

Selected Publications

Hardy, I. & Steffensky, M. (2014). Prozessqualität im Kindergarten: Eine domänenspezifische Perspektive. Unterrichtswissenschaft 42, 101-116.
Anders, Y., Hardy, I., Pauen, S., & Steffensky, M. (2013). Zieldimensionen früher naturwissenschaftlicher Bildung im Kita-Alter und ihre Messung. In: Stiftung "Haus der kleinen Forscher" (Hrsg.): Wissenschaftliche Untersuchungen zur Arbeit der Stiftung "Haus der kleinen Forscher", Band 5, Schaffhausen: Schubi Lernmedien AG.
Steffensky, M. & Hardy, I. (2013). Spiralcurriculum Magnetismus. Naturwissenschaftlich denken und arbeiten lernen - Elementarbereich. Seelze: Friedrich Verlag (=Spiralcurriculum Magnetismus: Naturwissenschaftlich arbeiten und denken lernen. Ein Curriculum vom Kindergarten bis zur 7 Klasse, Band 1) (dazugehörige Materialkiste: M. Steffensky & I. Hardy, Materialkiste zum Spiralcurriculum Magnetismus - Elementarbereich, Caritas: Nordkirchen).
Steffensky, M., Lankes, E.M., Carstensen, C.H. & Nölke, C. (2012). Alltagssituationen und Experimente - Was sind geeignete naturwissenschaftliche Lerngelegenheiten für Kindergartenkinder? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 37-54. DOI: 10.1007/s11618-012-0262-3
Lankes, E.M., Steffensky, M. & Carstensen, C.H. (2011). Das didaktische Potential von Materialien zum Experimentieren mit Kindern im Vorschulalter. Zeitschrift für Grundschulforschung, 4, S. 86-99.
Steffensky, M., Parchmann, I. (2007). University labs for kids: Science education for children - teacher education for students!, Chemistry Education in Research and practice 8(2), 112-122.
Steffensky, M., Wilms, M. (2006). Chemisches Experimentieren im Sachunterricht - welche Impulse geben Schülerlabore und Lehrerfortbildungen? Chemie konkret 13, 14-20.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon Publikationen_Steffensky.pdf — PDF document, 107 KB (110213 bytes)