You are here: Home / The IPN / Departments / Educational Research / Staff / Asseburg, Regine
Asseburg, Regine

Regine Asseburg

Dr. phil., Dipl.-Psych.
Educational Research

Contact

phone +49-(0)431-880-3163
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 024, Neufeldtstraße

Education

2011 Doctorate in Psychology, University of Kiel
2005 Diplom in Psychology, University of Heidelberg
1999 - 2005 Studies in Psychology at the University Heidelberg and Fribourg (CH)

Professional Activity

since 2016 Research Scientist, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
2014 - 2016 Parental Leave
2013 -2014 Test Developer, Technische Hochschule Nürnberg
2011 - 2013 Parental Leave
2006 - 2011 Research Scientist and Doctoral Candidate, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (PISA 2006)
2006 Assistant in the Editorial Office, Hogrefe Verlag GmbH & Co. KG, Göttingen

Research Interests

Test Development
Promotion and diagnostics of reading
Test fairness
Test-taking motivation

Current Projects

BiSS EvalLesen

Selected Publications

Asseburg, R. & Frey, A. (2013). Too hard, too easy, or just right? The relationship between effort or boredom and ability-difficulty fit. Psychological Test and Assessment Modeling, 55(1), 92-104.
Asseburg, R. (2011). Motivation zur Testbearbeitung in adaptiven und nicht-adaptiven Leistungstests. Dissertation, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel. Printversion: Asseburg, R. (2011). Leistungsbereitschaft in Testsituationen: Motivation zur Bearbeitung adaptiver und nicht-adaptiver Leistungstests. Marburg: Tectum.
Frey, A., Asseburg, R., Ehmke, T. & Blum, W. (2008). Mathematische Kompetenz im Ländervergleich. In M. Prenzel, C. Artelt, J. Baumert, W. Blum, M. Hammann, E. Klieme & R. Pekrun (Hrsg.), PISA 2006 in Deutschland. Die Kompetenzen der Jugendlichen im dritten Ländervergleich (S. 127-147). Münster: Waxmann.
Taskinen, P., Asseburg, R. & Walter, O. (2008). Wer möchte später einen naturwissenschaftsbezogenen oder technischen Beruf ergreifen? Kompetenzen, Selbstkonzept und Motivationen als Prädiktoren der Berufserwartungen in PISA 2006. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft 10, 79-105.
Frey, A. & Asseburg, R. (2007). Kodierung offener und halboffener Aufgaben. In M. Prenzel & W. Blum (Hrsg.), Entwicklung eines Testverfahrens zur Überprüfung der Bildungsstandards in Mathematik für den Mittleren Schulabschluss. Technischer Bericht (S. 30-36). Kiel: IPN.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon Asseburg_publ0920_16_engl.pdf — PDF document, 114 KB (117607 bytes)