You are here: Home / The IPN / Departments / Educational Research / Staff / Bernholt, Andrea
Bernholt, Andrea

Andrea Bernholt

(geb. Anschütz) Dr. phil., M.A.

Contact

dpt. Educational Research
phone +49-(0)431-880-1304
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 121, Neufeldtstraße

Education

2012 Doctorate in Educational Sciences, University of Oldenburg
2006 Magister atrium (Ger.) in Sociology, Psychology and Educational Sciences, University of Oldenburg
2001-2006 Studies in Sociology, Psychology and Educational Sciences at the University of Oldenburg

Professional Activity

since 2012 Research Scientist, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
2006 - 2012 Research Scientist (and Doctoral Candidate), University of Oldenbur

Research Interests

(Epistemic) Beliefs of students and teachers
Teachers' professional development
Feedback and coping with errors in classroom settings

Current Projects

PaLeA
DoLiS - Development of Learning in Science
Keila

Selected Publications

Zimmermann, F., Kaiser, J., Bernholt, A., Bauer, J., & Rösler, L. (in press). Veränderungsverläufe in Burnout-Dimensionen: Die Bedeutung personaler und sozialer Faktoren angehender Lehrkräfte im Vorbereitungsdienst. Psychologie in Erziehung und Unterricht.
Praetorius, A.-K., Vieluf, S., Saß, S., Bernholt, A., & Klieme, E. (2016). The same in German as in English? Investigating the subject-specificity of teaching quality. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19(1), 191-209. doi: 10.1007/s11618-015-0660-4
Klostermann, M. Höffler, T. N., Bernholt, A., Busker, M., & Parchmann, I. (2014)*. Erfassung und Charakterisierung kognitiver und affektiver Merkmale von Studienanfängern im Fach Chemie. Zeitschrift für die Didaktik der Naturwissenschaften, 20(1), 101-113. doi: 10.1007/s40573-014-0011-7
Anschütz, A. (2012). Epistemische Überzeugungen von Schülerinnen und Schülern - Entwicklung eines Erfassungsinstrumentes für die Jahrgangsstufen 3 bis 6. Berlin: Logos.
Moschner, B., Anschuetz, A., Wernke, S. & Wagener, U. (2008). Measurement of epistemological beliefs and learning strategies of elementary school children. In M. S. Khine (Ed.), Knowing, knowledge and beliefs. Epistemological studies across diverse cultures (S. 113-133). New York: Springer.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE