You are here: Home / The IPN / Departments / Educational Research / Staff / Döring, Brigitte

Brigitte Döring

Lehrerin
Educational Research

Contact

phone +49-(0)431-880-2116
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 017, Neufeldtstraße

Education

1994–1998 Qualification in Gestalt pedagogy (Gestaltpädagogik)
1994-1996 Qualification as an advisory teacher
1976 Second State Examination for the career of a elementary and secondary teacher; subjects: Mathematics and Protestant Religious Education
1974 First State Examination for the career of an elementary and secondary teacher; studies in Mathematics and Protestant Religious Education in Bonn and Kiel

Professional Activity

since 2014 Research Scientist (Secondment as a teacher), IPN - Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
2011- 2014 Coordinator for mathematics education in the nation-wide program SINUS for elementary schools, IPN - Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
2002-2014 Advisor for vocational guidance and career orientation at the Ministry of Educational Affairs in Schleswig-Holstein, Kiel
2010-2011 Teacher at the Regional Center for Vocational Education Elly-Heuss-Knapp in Neumünster
2002-2005 Regional Coordinator in the program Lifelong Learning, IPN - Leibniz Institute for Science and Mathematics Education, Kiel
1974-2002 Teacher at the Elementary and Secondary School Bornhöved and the Integrated Comprehensive School Brachenfeld, Neumünster
1978-1981 In-service-trainer and Director of Studies for Protestant Religious Education

Research Interests

Resource-oriented feedback-culture – assessment of competences
Using portfolios for the vocational guidance and career orientation of teenagers (Berufswahlpass)
Task quality in mathematics education
Implementation of standards for teaching mathematics in elementary schools

Current Projects

External evaluation in the project "Mathe sicher können"

Selected Publications

Fischer, C., Döring, B., Trepke, F. & Köller, O. (2016). Externe Evaluation von „Mathe sicher können“. Ergebnisse der Testung der Lernenden in Mathematik im Sommer 2015. Kiel: IPN
Fischer, C., Döring, B., Trepke, F. & Köller, O. (2015). Externe Evaluation von „Mathe sicher können“. Ergebnisse der Interviews mit den Netzwerkbegleiterinnen aus dem Frühjahr 2015. Kiel: IPN
Fischer, C. & Döring B. (2015). Kompetenzorientierung im Unterricht – Erfahrungen aus neun Jahren SINUS-Programmen für Grundschulen. Steinweg, A. S. (Hrsg.). 10 Jahre Bildungsstandards. Tagungsband des AK Grundschule in der GDM 2014. (S. 25-36). Bamberg: University of Bamberg Press
Fischer, C., Rieck, K., Döring, B. & Köller. O. (Hrsg.) (2014). Zusammenwirken- zusammen wirken – Unterrichtsentwicklung anstoßen, umsetzen, sichern. Seelze: Klett/Kallmeyer.
Döring, B.(2014) Woran kann ich erkennen, dass ich mit guten Aufgaben arbeite? Mit einem Analysebogen aus Sinus an Grundschulen die Aufgabenauswahl planen und reflektieren. Oldenbourg Grundschulunterricht Mathematik 4/2014 (S.8 -11)

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE