You are here: Home / The IPN / Departments / Educational Research / Staff / Fleckenstein , Johanna
Fleckenstein , Johanna

Johanna Fleckenstein

Erstes Staatsexamen

Contact

dpt. Educational Research
phone +49-(0)431-880-1309
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 012, Neufeldtstraße

Education

2013 First State Examination, Kiel University
2007 - 2012 Studies in English, Philosophy, Education, and Psychology (Teacher Education Program) at Kiel University and Rijksuniversiteit Groningen

Professional Activity

since 2012 Research Scientist (and Doctoral Candidate), IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education

Research Interests

(Foreign) language assessment
Bilingual education and immersion programs
Teachers‘ professional competence
Non-cognitive factors and educational success

Current Projects

CIDER - College for Interdisciplinary Educational Research - A Joint Inivitiative of the BMBF, the Jacobs Foundation and the Leibniz Association
LISA – Reading in Secondary Education
EUROPE-Study - Evaluation of Berlin’s Europe School (SESB)
MEWS – Measuring English Writing at Secondary Level

Selected Publications

Leucht, M., Fleckenstein, J., & Köller, O. (2016). Erreichen kriterialer Leistungsstandards in der ersten Fremdsprache Englisch. In: M. Leucht, N. Kampa, & O. Köller (Hrsg.). Fachleistungen von Abiturienten. Vergleich allgemeinbildender und beruflicher Gymnasien in Schleswig-Holstein. Münster: Waxmann.
Möller, J., & Fleckenstein, J. (2016). Motivation. In: J. Möller, M. Köller, T. Riecke-Baulecke (Hrsg.). Basiswissen Lehrerbildung: Schule und Unterricht. Lehren und Lernen. Seelze: Klett/Kallmeyer.
Fleckenstein, J. (2015). Hattie in aller Kürze: Zentrale Erkenntnisse und Kritikpunkte. Schulmanagement, Heft 6, 8-11.
Fleckenstein, J., Zimmermann, F., Köller, O. & Möller, J. (2015). What works in school? Expert and novice teachers‘ beliefs about school effectiveness. Frontline Learning Research, 3(2), 27 - 46.
Fleckenstein, J., Schmidt, F. T. C. & Möller, J. (2014). Wer hat Biss? Beharrlichkeit und beständiges Interesse von Lehramtsstudierenden. Eine deutsche Adaptation der 12-Item Grit Scale. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 61, 281-286.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE