You are here: Home / The IPN / Departments / Educational Research / Staff / Hahn (geb. Glug), Inga
Hahn (geb. Glug), Inga

Inga Hahn (geb. Glug)

Dr. phil., Dipl.-Psych.
Educational Research

Contact

phone +49-(0)431-880-3149
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 026, Neufeldtstraße

Education

2009 Doctorate in Pedagogy, Kiel University
2004 Diplom (Ger.) in Psychology, Kiel University
1999 - 2004 Studies in Psychology (Minor in Pedagogy), Kiel University
1996 - 1999 Completion of an apprenticeship as industrial manager

Professional Activity

2004 - present Research Scientist, NEPS (National Educational Panel Study), IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
2006 - 2009 Research Scientist and Doctoral Candidate, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
2004 - 2008 Research Scientist, Lernort Labor, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education, Department of Physics Education

Research Interests

Development of scientific literacy (especially of young children and adults)
Item and test development (development of special testing procedures for pre-school and primary school children, tablet-based-testing)
Large-scale assessment of scientific literacy
Competency models

Current Projects

NEPS - Nationales Bildungspanel

Selected Publications

van den Ham, A.-K., Ehmke, T., Hahn, I., Wagner, H. & Schöps, K. (2016). Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenz in PISA, im IQB-Ländervergleich und in der National Educational Panel Study (NEPS) – Vergleich der Rahmenkonzepte und der dimensionalen Struktur der Testinstrumente. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg.). Forschungsvorhaben in Ankopplung an Large-Scale-Assessments (Bildungsforschung , Bd. 44, S. 140-160). Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.
Wagner, H., Schöps, K., Hahn, I. , Pietsch, M. & Köller, O. (2014). Konzeptionelle Äquivalenz von Kompetenzmessungen in den Naturwissenschaften zwischen NEPS, IQB-Ländervergleich und PISA. Unterrichtswissenschaft, 42 (4), 301-320.
Hahn, I., Schöps, K., Rönnebeck, S.,Martensen, M., Hansen, S. Saß, S., Dalehefte, I.M. & Prenzel M. (2013). Assessing scientific literacy over the lifespan - A descriptionof the NEPS science framework and the test development. Journal for EducationalResearch Online, 5(2). 110-138.
Glug, I., Pawek, C., Engeln, K., Hillebrandt, D. und Euler, M. (2005): Schüler- und Lehreräußerungen zum Lernen im Schülerlabor. Naturwissenschaften im Unterricht Physik, 90, 28-29.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon IPN_Homegape_ Hahn_Schriftenverzeichnis_141006.pdf — PDF document, 110 KB (112980 bytes)