You are here: Home / The IPN / Departments / Educational Research / Staff / Kauper, Tabea

Tabea Kauper

Dr. phil., M.A.
Educational Research

Contact

phone +49-(0)431-880-2611
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 121, Neufeldtstraße

Education

2005 Doctorate in Educational Psychology, University of Jena
2001 Magistra Artium (Ger.) Educational Sciences, University of Jena
1995 - 2001 Studies in Educational Sciences, Psychology and Economical Sciences, University of Jena

Professional Activity

since 2009 Research scientist, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
2007 - 2008 Assistant Professor of Educational Psychology, Department of Psychology, University of Jena
2005 - 2007 Research scientist, Department of Psychology, University of Jena
2003 Research scientist (and doctoral candidate until 2005), Department of Psychology, University of Jena
2001 - 2004 Doctoral Fellowship of the Federal State of Thuringia
2001 Research scientist (and doctoral candidate until 2005), Faculty of Theology, University of Jena

Research Interests

Teachers' professional development
Impact of practical teacher training on professional development

Current Projects

"PaLea: Panel zum Lehramtsstudium" (Panel Study of Teacher Students)

Selected Publications

Bauer, J., Diercks, U., Retelsdorf, J., Kauper, T., Zimmermann, F., Köller, O., Möller, J. & Prenzel, M. (2011). Spannungsfeld Polyvalenz in der Lehrerbildung: Wie polyvalent sind Lehramtsstudiengänge und was bedeutet dies für die Berufswahlsicherheit der Studierenden? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 14(4), S. 629-649. DOI: 10.1007/s11618-011-0239-7
Bauer, J., Drechsel, B., Retelsdorf, J., Kauper [Sporer], T., Rösler, L., Prenzel, M. & Möller, J. (2010). Panel zum Lehramtsstudium - PaLea: Entwicklungsverläufe zukünftiger Lehrkräfte im Kontext der Reform der Lehrerbildung. Beiträge zur Hochschulforschung, (2/2010), S. 34-55.
Gröschner, A., Müller, K., Bauer, J., Seidel, T., Prenzel, M., Kauper, T. & Möller, J. (2015). Praxisphasen in der Lehrerausbildung – Eine Strukturanalyse an zwölf Universitäten in Deutschland. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(4), S. 639–665. DOI: 10.1007/s11618-015-0636-4
Noack, P., Kauper, T., Benbow, A. & Eckstein, K. (2013). Physical self-perceptions and self-esteem in adolescents participating in organized sports and religious groups. European Journal of Developmental Psychology. DOI:10.1080/17405629.2013.777663
Retelsdorf, J., Bauer, J., Gebauer, K., Kauper, T. & Möller, J. (2014). Erfassung berufsbezogener Selbstkonzepte von angehenden Lehrkräften (ERBSE-L). Diagnostika, 60 (2), S. 98 - 110.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE