You are here: Home / The IPN / Departments / Educational Research / Staff / Rieck, Karen
Rieck, Karen

Karen Rieck

Dr. rer. nat., Dipl.-Phys. Vertretungsprofessur an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster

Contact

dpt. Educational Research
phone +49-(0)431-880-7325
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 016, Neufeldtstraße

Education

2003 PhD in physics didactics, University of Kassel
1994 Degree in physics,Kiel University

Professional Activity

4/2016 - Interem Professor in social and science studies at the Westfälischen Wilhelms-Universität Münster
2002 - present Researcher, Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN) at Kiel University
1997 - 2002 Researcher, University of Kassel
1995 - 1997 Researcher, University of Osnabrück

Research Interests

Teaching effectiveness, school development
Improving professional scientific competencies of teachers

Current Projects

"SINUS for elementary schools" (SINUS an Grundschulen)

Selected Publications

Rieck, K., Dalehefte, I. M., Wendt, H. & Kasper, D. (2015). Wie schneidet das Unterrichtsentwicklungsprogramm SINUS an Grundschulen im Vergleich zu TIMSS 2011 ab? Evaluation der naturwissenschaftsbezogenen Daten. Zeitschrift für Grundschulforschung, 1, 39-52.
Dalehefte, I. M., Rieck, K., Wendt, H., Kasper, D., Köller, O. & Bos, W. (2015). Mathematische Kompetenzen von Lernenden aus SINUS-Grundschulen im Vergleich zu TIMSS 2011. In H. Wendt, T. C. Stubbe, K. Schwippert & W. Bos (Hrsg.), IGLU & TIMSS. 10 Jahre international vergleichende Schulleistungsforschung in der Grundschule: Vertiefende Analysen zu IGLU und TIMSS 2001 bis 2011. (S. 185-200). Münster: Waxmann.
Rieck, K., Dalehefte, I.M. & Köller, O. (2014). SINUS-Schülerinnen und -Schüler lösen naturwissenschaftliche Aufgaben häufiger – Ergebnisse am Beispiel der freigegebenen Aufgaben aus TIMSS 2011. In H.J Fischer, H. Giest & M. Peschel (Hrsg.), Lernsituationen und Aufgabenkultur im Sachunterricht. (S. 147-154). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Rieck, K. (2014). SINUS im Sachunterricht an Grundschulen – Mit Perspektive weiterentwickeln. Grundschulmagazin Heft 82 (2). 38-42.
Fischer, C., Rieck, K., Döring, B., Dalehefte, I.M. & Trepke, F. (2014). SINUS in Grundschulen: Eine kurze Bilanz nach neun Jahren. Unterrichtswissenschaft, 1 (42), 87-91.
Dalehefte, I. M., & Rieck, K. (2014). How do German primary school teachers prepare students for science standards? Findings from a video study of the Professional Development Program SINUS for Primary Schools. Form@re, (2), 7-20.
Fischer, C., Rieck, K., Döring, B. & Köller, O. (Hrsg.). (2014). Zusammenwirken - zusammen wirken: Unterrichtsentwicklung anstoßen, umsetzen, sichern. (1. Aufl.) Seelze: Klett Kallmeyer.
Fischer, C. & Rieck, K. (2014). Improving teaching in science and mathematics. In R. E. Slavin (Hrsg.), Classroom Management and Assessment. (1. Aufl., S. 110-115). Thousand Oaks: Corwin.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon Publikationsverzeichnis_Rieck151027.pdf — PDF document, 45 KB (46341 bytes)