You are here: Home / The IPN / Departments / Educational Research / Staff / Rieck, Karen
Rieck, Karen

Karen Rieck

Dr. rer. nat., Dipl.-Phys.
Educational Research

Contact

phone +49-(0)431-880-7325
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 016, Neufeldtstraße

Education

2003 PhD in Physics Didactics, University of Kassel
1994 Diplom (Ger.) in Physics, Kiel University
1988 - 1994 Studies in Physics, Kiel University

Professional Activity

2002 - present Research Scientist, IPN - Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
04/2016 - 09/2016 Interem Professor in social and science studies at the Westfälischen Wilhelms-Universität Münster
1997 - 2002 Research Scientist, University of Kassel
1995 - 1997 Research Scientist, University of Osnabrück

Research Interests

Teaching effectiveness
Improving professional scientific competencies of teachers

Current Projects

External Evaluation of “Mathe sicher können”
SINUS for Primary Schools

Selected Publications

Rieck, K., Dalehefte, I. M., Wendt, H. & Kasper, D. (2015). Wie schneidet das Unterrichtsentwicklungsprogramm SINUS an Grundschulen im Vergleich zu TIMSS 2011 ab? Evaluation der naturwissenschaftsbezogenen Daten. Zeitschrift für Grundschulforschung, 1, 39-52.
Dalehefte, I. M., Rieck, K., Wendt, H., Kasper, D., Köller, O. & Bos, W. (2015). Mathematische Kompetenzen von Lernenden aus SINUS-Grundschulen im Vergleich zu TIMSS 2011. In H. Wendt, T. C. Stubbe, K. Schwippert & W. Bos (Hrsg.), IGLU & TIMSS. 10 Jahre international vergleichende Schulleistungsforschung in der Grundschule: Vertiefende Analysen zu IGLU und TIMSS 2001 bis 2011. (S. 185-200). Münster: Waxmann.
Fischer, C., Rieck, K., Döring, B., Dalehefte, I.M. & Trepke, F. (2014). SINUS in Grundschulen: Eine kurze Bilanz nach neun Jahren. Unterrichtswissenschaft, 1 (42), 87-91.
Dalehefte, I. M., & Rieck, K. (2014). How do German primary school teachers prepare students for science standards? Findings from a video study of the Professional Development Program SINUS for Primary Schools. Form@re, (2), 7-20.
Fischer, C. & Rieck, K. (2014). Improving teaching in science and mathematics. In R. E. Slavin (Hrsg.), Classroom Management and Assessment. (1. Aufl., S. 110-115). Thousand Oaks: Corwin.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon Publikationsverzeichnis_Rieck151027.pdf — PDF document, 45 KB (46341 bytes)