You are here: Home / The IPN / Departments / Mathematics Education / Staff / Dunekacke, Simone
Dunekacke, Simone

Simone Dunekacke

Contact

dpt. Mathematics Education
phone +49-(0)431-880-3021
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 2a

Education

2009 – 2011 Master of Arts in educational science from the University of Bremen
2002 – 2006 Studies in teaching at primary schools at Carl von Ossietzky University of Oldenburg, subjects: mathematics, general science und ev. religion, degree: First State Examination

Professional Activity

since 2015 Research Scientist at the IPN, Kiel: Department of Mathematics Education
2014 – 2015 Research Scientist at Carl von Ossietzky University of Oldenburg, Research Group of Prof. Dr. A. Spies
2012 – 2015 Research Scientist at Humboldt-University Berlin, Research Group of Prof. Dr. S. Blömeke; KomMa project
2007 – 2008 Teaching experience at the Mosaik-Schule-Minden

Activity at the IPN

Research Interests

Structure and development of professional competence of preschool teachers
Mathematics education of children aged 0-6
Video-based assessment of professional competence

Current Projects

WILMA – We do mathematics!

Selected Publications

Dunekacke, S., Jenßen, L., Eilerts, K., & Grassmann, M. (under revision). Mathematisches und Mathematikdidaktisches Wissen von angehenden Erzieher/innen und Grundschullehrer/innen. Soll erscheinen in C. Streit, S. Schuler & G. Wittmann (Hrsg.), Perspektiven mathematischer Bildung im Übergang vom Kindergarten zur Grundschule.
Dunekacke, S. (2015). Erfassung mathematikdidaktischer Kompetenz von angehenden Erzieher/-innen: Theoretische Überlegungen und methodisches Vorgehen. In J. Stiller & C. Laschke (Hrsg.), Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2015, Herausforderungen, Befunde und Perspektiven interdisziplinärer Bildungsforschung (S. 106-121).
Dunekacke, S., Jenßen, L. & Blömeke, S. (2015). Effects of Mathematics Content Knowledge on Pre-school Teachers’ Performance: A Video-Based Assessment of Perception and Planning Abilities in Informal Learning Situations. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 267-286.
Dunekacke, S., Jenßen, L., & Blömeke, S. (2015). Validierung eines Leistungstests zur Erfassung mathematikdidaktischer Kompetenz angehender frühpädagogischer Fachkräfte durch die videogestützte Erhebung von Performanz. Zeitschrift für Pädagogik – 61. Beiheft, 80-98.
Dunekacke, S., Jenßen, L., Eilerts, K., & Blömeke, S. (2015). Epistemological beliefs of prospective pre-school teachers and their relation to knowledge, perception and planning abilities in the field of mathematics: A process-model. ZDM The International Journal on Mathematics Education. DOI 10.1007/s11858-015-0711-6.
Dunekacke, S. (2012). Mit welchen mathematischen Themen sich schon Krippenkinder beschäftigen! KiTa aktuell. Niedersachsen, Schleswig-Holstein, Hamburg, Bremen. 20 (5).

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE