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Neumann, Knut

Knut Neumann

Prof. Dr. paed.

Contact

dpt. Physics Education
phone +49-(0)431-880-3103
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 226

Education

2004 Doctorate in Physics Education, University of Education at Heidelberg
2000 State examination for the teaching profession at Gymnasium in mathematics and physics, University of Düsseldorf
1993 - 2000 Studies in mathematics and physics, University of Düsseldorf

Professional Activity

since 2013 Head of the Department of Physics Education, IPN - Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
2009 - 2013 Deputy Head of Department [Physics Education] at IPN - Leibniz Institute for Science and Mathematics Education
since 2009 Professor for Physics Education at Kiel University
2008 - 2009 Managing Director of the Centre of Empirical Research at the University Duisburg-Essen
2004 - 2008 Research Scientist, Research Group and Graduate School "Teaching and Learning of Science", University Duisburg-Essen
2001 - 2004 Research Scientist, University of Düsseldorf

Research Interests

Diagnosing Abilities in Physics
Development of Abilities in Physics While Attending School
Physics Teachers' Professional Skills and their Development
Identifying and Supporting Talented Physics Students

Current Projects

Mathematics and Science Competencies in Vocational Education and Training (ManKobE) (WGL)
Messung experimenteller Kompetenz in Large Scale Assessements (MEK-LSA) (BMBF)
Mathematics and Science for life (MaScil) (EU)
Exploring Learning in Various Approaches to Teaching Energy (ELeVATE) (NSF)
The development of professional competence in pre-service mathematics and science teacher education (KeiLA) (WGL)
Effects of science competitions for students (WinnerS) (WGL)
KiFoLa - Schülerlabore als Lehr-Lern-Labore (Deutsche Telekomstiftung)

Selected Publications

Opitz, S., Harms, U., Neumann, K., Kowalzki, K. & Frank, A. (im Druck). Students’ Energy Concepts at the Transition between Primary and Secondary School. Research in Science Education.
Geller, C., Neumann, K., Boone, W. & Fischer, H. E. (im Druck). What makes the Finish different in Science? Assessing and comparing students’ science learning in three countries. International Journal of Science Education.
Hadenfeldt, J.C., Liu, X. & Neumann, K. (im Druck). Framing students’ progression in understanding matter – A review of previous research. Studies in Science Education.
Duit, R. & Neumann, K. (im Druck). Ideas for a teaching sequence for the concept of energy. School Science Review.
Chen, B., Eisenkraft, A., Fortus, D., Krajcik, J., Neumann, K., Nordine, J. & Scheff, A. (Hrsg.) (2014). Teaching and Learning of Energy in K – 12 Education. New York: Springer.
Fischer, H. E., Boone, W. J. & Neumann, K. (2014). Quantitative Research Designs and Approaches. In N. Lederman (Hrsg.), Handbook of Research in Science Teaching (S. 18-37). London: Routledge.
Hadenfeldt, J. C., Repenning, B., & Neumann, K. (2014). Die kognitive Validität von Ordered Multiple Choice Aufgaben zur Erfassung des Verständnisses von Materie. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. doi:10.1007/s40573-014-0003-7
Härtig, H. & Neumann, K. (2014). Mit Schulbüchern lernen? Wie Schulbücher den Wissenserwerb fördern können. Praxis der Naturwisssenschaften, 63(3), 10-14.
Fischer, H. E., Labudde, P., Neumann, K. & Viiri, J. (2014). Quality of Instruction in Phyiscs – Results from a tri-national video study. Münster: Waxmann.
Wessnigk, S. & Neumann, K. (2014). Warum hören Bewegungen nicht auf? Ein an Alltagsvorstellungen orientierter Einstieg in den Themenkomplex Energie. Unterricht Physik [Naturwissenschaften im Unterricht Physik], 139, 16-21.
Neumann, K. (2014). Raschanalyse naturwissenschaftsbezogener Leistungstests. In D. Krüger, I. Parchmann & H. Schecker (Hrsg.), Methoden der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung (S. 355-370). Berlin: Springer.
Hadenfeldt, J. C., Bernholt, S., Liu, X., Neumann, K. & Parchmann, I. (2013). Developing an Instrument Using Ordered Multiple Choice Items to Assess Students’ Understanding of the Structure and Composition of Matter. Journal of Chemical Education, 90(12), 1602–1608.
Neumann, K. (2013). Mit welchem Auflösungsgrad können Kompetenzen modelliert werden? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 16, 35-39.
Keller, M., Neumann, K., & Fischer, H.E. (2013). Teacher Enthusiasm and Student Learning. In J. Hattie & E. Anderman, (Eds.), International Guide to Student Achievement (S. 247-249). London: Routledge.
Neumann, K., Vollstedt, M., Bernholt, S., Eckardt, M., Harms, U., Härtig, H., Heinze, A. & Parchmann, I. (2013). Strukturmodelle domänenspezifischer Kompetenz in Mathematik und den Naturwissenschaften an allgemeinbildenden Schulen und Implikationen für die Analyse der Zusammenhänge mit beruflichen Kompetenzen. 26. Beiheft zur Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 111-134.
Neumann, K., Boone, W., Viering, T. & Fischer, H.E. (2013). Towards a Learning Progression of Energy. Journal of Research in Science Teaching, 50(2), 162-188.
Hadenfeldt, J. C. & Neumann, K. (2012). Die Erfassung des Verständnisses von Materie durch Ordered Multiple Choice Aufgaben. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 18, 317-338.
Bernholt, S., Neumann, K. & Nentwig, P. (2012). Making it tangible – Specifying learning outcomes in Science Education. In S. Bernholt, K. Neumann & P. Nentwig (Hrsg.), Making it tangible – learning outcomes in science education (S. 13-28). Münster: Waxmann.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

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