
Birgit Heyduck
Dr. rer. nat.
Biology Education
Contact
phone | +49-(0)431-880-3898 |
[Email protection active, please enable JavaScript.] | |
address | Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel |
room | 101 |
Education
2003 | Doctorate in Biology, Bremen University |
1999 | Diplom (Ger.) in Biology, Bremen University |
1993 - 1999 | Studies in Biology at the University Bremen |
Professional Activity
since 2012 | Authorized person for biological safety ath the Elly-Heuss-Knapp school in Neumünster |
since 2011 | Project leader for the S1-lab, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education |
since 2009 | Research Scientist, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education |
2017 - 2020 | Research Scientist of the BMBF-projekt "International JuniorScienceOlympiad" (IJSO 2020), Department Chemistry Education |
2011 - 2013 | Research Scientist and Administrator of the BMBF-projekt "International Biology Olympiad" (IBO), IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education |
2010 - 2011 | Authorized person for biological safety at IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education |
2005 - 2008 | Research Scientist, Bremen University |
2004 - 2005 | Assistant Lecturer, Bremen University |
1999 - 2002 | Research Scientist, Bremen University |
Research Interests
Out-of-school education |
Teaching and learning strategies |
Current Projects
life:lab |
Development of experiments for Science Education in the areas "Molecular Biology" and "Genetics" |
Kitakoffer Bildung für Nachhaltigkeit (KiKo) |
Selected Publications
Hellinger, F., & Heyduck, B. (2022). Bestimmen wir über die Gene oder sie über uns? Genetische Mutationen und epigenetische Mechanismen unterscheiden. Unterricht Biologie, 46 (477), 16-21. |
Rösberg, I. K.,Rodemer, M. & Heyduck, B. (2020). Der Lauf der Geschichte – Modellierung phylogenetischer Stammbäume am Beispiel von Pflanzen. Unterricht Biologie, 44(455), 10-15. |
Rösberg, I. K.,Rodemer, M. & Heyduck, B. (2020). Wer ist mit wem verwandt? – Modellierung phylogenetischer Stammbäume auf Grundlage molekularer Daten. Unterricht Biologie, 44(455), 16-19. |
Rodemer, M., Kirchner, A., & Heyduck, B. (2018). Fitte Pflanzen für die Zukunft? Methoden für eine nachhaltige Pflanzenzucht [Fit plants for the future? Methods for sustainable plant breeding]. Unterricht Biologie kompakt, 42(440), 12-19. |
Schwanewedel, J., Großschedl, J. & Heyduck, B. (2018). Forschend Lehren lernen. Lehramtsstudierende betreiben Bildungsforschung. In H. A. Mieg & J. Lehmann (Hrsg.), Forschendes Lernen. Ein Praxisbuch (S. 139-151). Verlag der Fachhochschule Potsdam. |
Kampschulte, L., Akaygün, S., Adadan, E., Eilert, K., & Heyduck, B. (2018). Interdisciplinary Research Brought to School - Connecting Chemistry and Biology through Nanotechnology. Journal of Microbiology & Biology Education, 19(1). https://doi.org/10.1128/jmbe.v19i1.1400 |
Publications in the research information system
all publications recorded in PURE |