You are here: Home / The IPN / Departments / Chemistry Education / Staff / Schöps, Katrin
Schöps, Katrin

Katrin Schöps

Dr., Dipl.-Biol. PhD (Ecology)
Chemistry Education

Contact

phone +49-(0)431-880-5912
address Am Botanischen Garten 16i, 24118 Kiel

Education

1998 PhD in Ecology, Lincoln University, New Zealand in cooperation with the Department of Conservation
1992 Diplom (MSc) in Biology, Kiel University
1986 Completion of an apprenticeship as gardener

Professional Activity

2003 - present Researcher at the Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN) , Kiel
2000 - 2004 Consultant for the Ministry for the Environment (Schleswig Holstein), the Federal Agency for Nature Conservation the European Union and Greenpeace
2000 - 2001 Researcher at the Ecology Centre, Kiel University
1998 - 2000 Postdoctoral fellow at the "Metapopulation Research Group", University of Helsinki, Finland
1997 - 1998 Research Assistant at AgResearch Lincoln, New Zealand
1992 - 1994 Teaching Fellow at the Department of Zoology, Kiel University, Germany.
1991 Research Assistant at Landcare Research, New Zealand
1990 Research Assistant at the IIBC in Delémont, Switzerland (International Institute of Biological Control).

Research Interests

Science communication and students’ engagement with science
Inquiry-based learning
Educational impact of out-of-school learning opportunities (student labs)
Development of scientific competencies over the life span

Current Projects

Science Factory Kiel – the school lab at the Christian-Albrechts-Universität Kiel, head of the geo:lab
Expeditionary learning at the Baltic coast
Using marine mammals for making science education and science careers attractive for young people (Horizon 2020 – EU Research and Innovation Programme)
PISA 2015

Selected Publications

Hahn, I. & Schöps, K. (2019) Bildungsunterschiede von Anfang an? Die Bedeutung von Struktur- und Prozessmerkmalen für die naturwissenschaftliche Kompetenz von Vorschulkindern mit und ohne Migrationshintergrund: Frühe Bildung 8 (1) (in press).
Wagner, H., Hahn, I., Schöps, K., Ihme, J. M. & Köller (2018) Are the tests scores of the Programme for International Student Assessment (PISA) and the National Educational Panel Study (NEPS) science tests comparable? An assessment of test equivalence in German Schools. Studies in Educational Evaluation. 59, S. 278-287
Rönnebeck, S., Schöps, K. & Parchmann, I. (2018) Entwicklung von forschungsbasierten Fortbildungsangeboten für Fachlehrkräfte: Vernetzung in der dritten Phase der Lehramtsausbildung. In: Vernetzung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Ansätze, Methoden und erste Befunde aus dem LeaP-Projekt an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel. Brouër, B., Burda-Zoyke, A., Kilian, J. & Petersen, I. (Hrsg.). Münster: Waxmann, S. 277-292
Schöps, K. & Knickmeier, K. (2018) Expeditionslernen an der Ostseeküste. In: MINT-Nachhaltigkeitsbildung in Schülerlaboren: Lernen für die Gestaltung einer zukunftsfähigen Gesellschaft . Dänischenhagen: LernortLabor, S. 116-119
Schiepe-Tiska, A., Rönnebeck, S., Schöps, K., Neumann, K., Schmittner, S., Parchmann, I. & Prenzel, M. (2016). Naturwissenschaftliche Kompetenz bei PISA 2015: Ergebnisse des internationalen Vergleichs mit einem modifizierten Testansatz. In: PISA 2015: Eine Studie zwischen Kontinuität und Innovation. Reiss, K., Sälzer, C., Schiepe-Tiska, A., Klieme, E. & Köller, O. (Hrsg.). Münster: Waxmann, S. 45-98.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon Vollständiges Publikationsverzeichnis Katrin Schöps.pdf — PDF document, 212 KB (217224 bytes)