
Inga Hahn (geb. Glug)
Dr. phil., Dipl.-Psych.
Ed. Research and Ed. Psychology
Contact
phone | +49-(0)431-880-3149 |
[Email protection active, please enable JavaScript.] | |
address | Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel |
room | 026, Neufeldtstraße |
Education
2009 | Doctorate in Pedagogy, Kiel University |
2004 | Diplom (Ger.) in Psychology, Kiel University |
1999 - 2004 | Studies in Psychology (Minor in Pedagogy), Kiel University |
1996 - 1999 | Completion of an apprenticeship as industrial manager |
Professional Activity
2004 - present | Research Scientist, NEPS (National Educational Panel Study), IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education |
2006 - 2009 | Research Scientist and Doctoral Candidate, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education |
2004 - 2008 | Research Scientist, Lernort Labor, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education, Department of Physics Education |
Research Interests
Development of scientific literacy (especially of young children and adults) |
Item and test development (development of special testing procedures for pre-school and primary school children, tablet-based-testing) |
Large-scale assessment of scientific literacy |
Competency models |
Current Projects
NEPS - Nationales Bildungspanel |
Selected Publications
van den Ham, A.-K., Ehmke, T., Hahn, I., Wagner, H. & Schöps, K. (2016). Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenz in PISA, im IQB-Ländervergleich und in der National Educational Panel Study (NEPS) – Vergleich der Rahmenkonzepte und der dimensionalen Struktur der Testinstrumente. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg.). Forschungsvorhaben in Ankopplung an Large-Scale-Assessments (Bildungsforschung , Bd. 44, S. 140-160). Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag. |
Wagner, H., Schöps, K., Hahn, I. , Pietsch, M. & Köller, O. (2014). Konzeptionelle Äquivalenz von Kompetenzmessungen in den Naturwissenschaften zwischen NEPS, IQB-Ländervergleich und PISA. Unterrichtswissenschaft, 42 (4), 301-320. |
Hahn, I., Schöps, K., Rönnebeck, S.,Martensen, M., Hansen, S. Saß, S., Dalehefte, I.M. & Prenzel M. (2013). Assessing scientific literacy over the lifespan - A descriptionof the NEPS science framework and the test development. Journal for EducationalResearch Online, 5(2). 110-138. |
Glug, I., Pawek, C., Engeln, K., Hillebrandt, D. und Euler, M. (2005): Schüler- und Lehreräußerungen zum Lernen im Schülerlabor. Naturwissenschaften im Unterricht Physik, 90, 28-29. |
Publications in the research information system
all publications recorded in PURE |
Download list of publications
