You are here: Home / The IPN / Departments / Educational Research / Staff / Leucht, Michael
Leucht, Michael

Michael Leucht

Dr. phil., Dipl.-Psych.
Educational Research

Contact

phone +49-(0)431-880-4090
address Olshausenstraße 62, D-24118 Kiel
room 5 Wissenschaftspark, Kuhnkestr.2

Education

2010 Doctorate in Educational Sciences, Free University Berlin
2004 Diploma in Psychology, Free University Berlin

Professional Activity

02/2011 - present Research scientist at the Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN), Kiel University
10/2014 - 03/2018 Deputy Professor of School Pedagogy/Empirical School Research, University of Vechta (seven semesters)
2005 - 2011 Research scientist and doctoral candidate at the Institute for Educational Quality Improvement, Humboldt University, Berlin
2004 - 2005 Research scientist and doctoral candidate at the Institute for School Development Research, TU Dortmund University

Research Interests

Educational Assessment
Tracking Effects
Foreign Language Learning and Assessment
Empirical Research Methods
Vocational Competencies

Current Projects

LISA-6-Study
BERLIN-Survey
MEWS: Measuring English Writing at Secondary Level

Selected Publications

Fleckenstein, J., Leucht, M. & Köller, O. (2018). Teachers’ judgment accuracy concerning CEFR levels of prospective university students. Language Assessment Quarterly, 15, 90-101. doi: https://doi.org/10.1080/15434303.2017.1421956
Keller, S., Krüger, M., Leucht, M. & Köller, O. (2017). Inhaltliche und didaktische Aspekte des Englischunterrichts an der gymnasialen Oberstufe aus Sicht der Schülerinnen und Schüler. Eine Analyse auf Basis der LISA-6-Studie. In J. Retelsdorf, F. Zimmermann, A. Südkamp & O. Köller (Eds.), Im Blickpunkt pädagogisch-psychologischer Forschung: Selbstbezogene Kognitionen, sprachliche Kompetenzen und Professionalisierung von Lehrkräften. Festschrift für Jens Möller (S. 181-198). Münster: Waxmann.
Leucht, M., Köller, O., Neumann, M. & Baumert, J. (2017). Vocational competencies in two branches of German academic-track vocational secondary schools. Unterrichtswissenschaft, 45, 36-50. doi:10.3262/UW1701036.
Becker, M., Neumann, M., Radmann, S., Jansen, M., Nagy, G., Borzikowski, C., Leucht, M., Maaz, K., Köller, O., & Baumert, J. (2017). Schulleistungen vor und nach der Berliner Schulstrukturreform. In M. Neumann, M. Becker, J. Baumert, K. Maaz, & O. Köller (Eds.), Zweigliedrigkeit im deutschen Schulsystem: Potenziale und Herausforderungen in Berlin (S. 155-188). Münster: Waxmann.
Leucht, M., Kampa, N. & Köller, O. (Eds.) (2016). Fachleistungen beim Abitur. Vergleich allgemeinbildender und beruflicher Gymnasien in Schleswig-Holstein [Student achievement at the end of upper secondary school: A comparison of traditional and vocational secondary schools in Schleswig-Holstein]. Münster: Waxmann.

Publications in the research information system

all publications recorded in PURE

Download list of publications

PDF document icon Leucht_PublApril2018_e.pdf — PDF document, 142 KB (145801 bytes)